SANTIAGO SIERRA - LISSON GALLERY

SANTIAGO SIERRA - LISSON GALLERY
Lisson Gallery (Londres)
Dedicated to the Workers and the Unemployed
1 February – 3 March 2012 / Del 1 de Febrero al 3 de Marzo de 2012

Santiago Sierra, NO GLOBAL TOUR 1,From the Carpenter shop to the former stable, Lucca Italy, July 2009, Courtesy the artist and Lisson Gallery

Lisson Gallery presents a major retrospective of video work and new work by controversial artist Santiago Sierra. The exhibition includes a timetabled cycle of performance based films shown alongside documents, photographs and a curated selection of Sierra’s shorter and less linear video works.

New works include the recently completed No Global Tour - a film documenting the manufacture and transportation through various world cities of a monumental sculpture in the form of the word "No". Conceived to be understood in as many contexts as possible; and unchanging in form and immediate meaning, the “No” gradually assumes a complex semantic load during a journey full of eventualities, accidents and unexpected events. A monumental “No” sculpture situated in the sculpture yard accompanies the film’s pared down minimalism presenting a powerful portrait of a humanity that is able to assert itself everywhere and at all times by forcefully saying: “No". Death Counter, a piece comprised of an LED display counting annual number of human deaths worldwide since the beginning of the year will be mounted outside the gallery.

Addressing situations of exploitation and marginalisation Sierra’s provocative works often spark controversy; especially those in which underprivileged individuals are paid for performing degrading or uncomfortable actions. Drug addicted prostitutes have received the price of a shot of heroin in exchange for having their backs tattooed160cm Line Tattooed On 4 People (2000) - and homeless women paid the price of a night in a hostel in exchange for standing for long periods with their faces to the wall of a museum - Group Of People Facing A Wall (2002).

Sierra forces us to question the commodification of human life, exposing and challenging the structures of power that operate in our society. The essence of these works is often in the tension generated and sustained between the event or its documentation and the spectator. Sierra has created a body of work that rescues and renews the expressive power of minimalism and conceptualism, with a political charge that encourages reflection on the classical problems of Western art while denouncing our current situation.


Lisson Gallery presenta una importante retrospectiva de video y del nuevo trabajo del controvertido artista Santiago Sierra. La exposición incluye un calendario-ciclo de películas  junto a documentos, fotografías y una selección de obras de vídeo más breves y menos lineales del artista.



Nuevas obras que incluyen la gira mundial que acaba de terminar No Global Tour, una película que documenta la fabricación y el transporte a través de diversas ciudades del mundo de una escultura monumental con forma de la palabra "No", concebida para ser entendida en la mayor cantidad posible de contextos; e inmutable en forma y significado inmediato, el "No" gradualmente supone una compleja carga semántica durante un viaje lleno de eventualidades,  accidentes y acontecimientos inesperados. Una monumental escultura del "No", que se encontrará situada en el patio, acompaña una película totalmente minimalista que presenta un poderoso retrato de una humanidad que es capaz de imponerse en todas partes y en todo momento diciendo enérgicamente: "No". Death Counter,  es una pieza compuesta por una pantalla de LED que hace el recuento  anual de muertes humanas en todo el mundo desde el comienzo del año y será montada fuera de la Galería.


Santiago Sierra, NO PROJECTED ABOVE THE POPE, Madrid, World Youth Day. August 2011, Courtesy the artist and Lisson Gallery


Abordar situaciones de explotación y marginación en los trabajos más provocativos de Sierra a menudo provocan controversia; especialmente aquellos en que individuos desfavorecidos son pagados para realizar acciones degradantes o incómodas: Prostitutas adictas a la droga que han recibido el precio de una inyección de heroína a  cambio de tener sus espaldas  tatuadas  160cm Line Tattooed On 4 People (2000)  – o mujeres sin hogar a las que pagaron el precio de una noche en un albergue a cambio de estar de pie durante largos períodos de tiempo con la cara hacia la pared de un museo , Group Of People Facing A Wall (2002). 



Sierra nos obliga a cuestionar la mercantilización de la vida humana, exponiendo y desafiando las estructuras de poder que operan en nuestra sociedad. La esencia de estas obras se encuentra  a menudo en la tensión generada y sostenida entre el evento o su documentación y el espectador.

Sierra ha creado una obra que rescata y renueva la fuerza expresiva del minimalismo y conceptualismo, con una carga política que alienta la reflexión sobre los problemas clásicos del arte occidental mientras denuncia nuestra situación actual.

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